Viola Sky vinder prisen som månedens Frederiksberg butik

Oprettet d.

Viola Sky vinder prisen som månedens Frederiksberg butik

MÅNEDENS FREDERIKSBERGBUTIK. 

46-årige Sonja Wolffrandt Christensen er kvinden, der styrer løjerne i den lille lingeributik Viola Sky i Smallegade. Her bliver der budt på franske fristelser – designet af ejeren selv. Viola Sky er kåret til Månedens Frederiksbergbutik i juni.

 

Smallegade: »Jeg er meget lykkelig. Det er virkelig noget helt særligt at blive anerkendt på denne måde.«

Designer og butiksindehaver af lingeributikken Viola Sky i Smallegade 43B, Sonja Wolffbrandt Christensen, strålede om kap med den skarpe sommersol, der bagte fra en skyfri himmel, da Frederiksberg Bladet og Danske Bank kårede Månedens Frederiksbergbutik i onsdags.

Inde i butikken, hvor bøjler hænger på rad og række på stativerne, går man ikke forkert i byen, hvis man er kvinde og ønsker at iklæde sig noget lækkert og ganske særligt lingeri. For kollektonerne er skabt af Sonja.

 

Syede som 17-årig

Allerede som barn elskede hun at kigge efter i sin mors og bedstemødres kasser med stofrester og drømte om, hvilke kreationer de fine stoffer kunne blive til. Som barnebarn af efterkrigstidens opfindsomme kvinder voksede hun op med den holdning, at hvis man drømte om noget, måtte man selv skabe det.

Med den filosofi i baghovedet faldt hun som 17-årig over en bog om lingeri og syede sit første sæt lingeri i smukt silkesatin.

I 2011 etablerede hun onlinefirmaet Viola Sky og solgte sine kreationer på nettet, men for halvandet år siden åbnede hun sin første rigtige detailbutik – den i Smallegade. Og her finder kvinder alt, hvad hjertet begærer af, feminin boheme livsstil og fine støvede pastelfarver. Bløde højtaljerede trusser, matchende chemiser og lette underkjolder, der rækker referencer tilbage i tiden.

Sonja mener, at lingeri er omdrejningspunktet i enhver garderobe; fordi det er et klædningsstykke, som man ikke umiddelbart ser, men som har stor betydning for, hvordan resten af tøjet sidder.

»Lingeri er det første du tager på om morgenen, det stykke tøj, der sidder tættest mod din hud, og det tøj, du eller en anden afklæder dig, inden du går i seng.«

 

Men hvorfor åbne detailbutik i en tid, hvor flere og flere handler online?

»Jeg besluttede at åbne butikken, fordi jeg elsker at være i kontakt med kunderne. Og det savnede jeg rigtig meget ved online-delen. Det at kunne hjælpe en kunde og se hende blive glad og virkelig føle, at hun har fået en god oplevelse. Det er det hele værd,« forklarer Sonja – mor til en datter på 23 år og en søn på 16 år.

 

Til alle typer kvinder

»Det er dejligt at kunne skabe et helt univers, hvor man kan få lov til at være 100 procent feminin. Her kommer alle typer kvinder i alle aldre, men de fleste er mellem 35-55 år. De unge kommer også, men jeg har ikke det helt billige undertøj og badetøj. Så hvis man er ung og studerende har man måske ikke lige 800-1.000 kroner til et helt sæt,« siger Sonja, og tilføjer, at badetøjskollektionen er en naturlig forlængelse af undertøjet.

Hvordan får du tid til at være kreativ, når du både skal passe onlinebutik, detailbutik og familie?

»Jeg er faktisk ret hurtig i den kreative proces. Det er jeg også nødt til at være. Jeg har jo alle kasketter på. Jeg er både pakkepigen, designeret, regnskabsdamen.«

 

Ferie giver inspiration

Sonja er så glad for prisen og nomineringen til Årets Frederiksbergbutik, at hun vil skilte med diplomet i udstillingsvinduet.

»Der er så mange flotte butikker på Frederiksberg, at det her er en meget stor anerkendelse. Jeg handler selv meget i specialbutikker – og lokalt,« forklarer Sonja, der nu ser frem til tre ugers ferie i Hongkong og Vietnam.

»Det bliver dejligt at komme op i helikopteren og få lidt inspiration og ny energi.«

 

AF JAN JEPPESEN

 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar